Wat Wijk Drijft: ondernemer Eugène Smit van DA Dorestad geïnterviewd door Marijke Dekker

Dit verhaal is ook te beluisteren op Spotify >>>

Datum: 22-09-2025
Schrijver: Marijke Dekker Audioversie: Marc Graetz

Iedereen is welkom

voor een boodschap en een praatje”

Kopje thee erbij?”, lacht Eugène Smit, eigenaar van DA Mooi Dorestad op de Markt. Hij geniet ervan dat mensen de winkel binnenkomen voor een boodschap en vaak gelijk even een praatje. Ook zelf biedt hij regelmatig een luisterend oor, knoopt een gesprekje aan. Altijd vriendelijk, altijd geïnteresseerd. Vanzelfsprekend, meent hij. En hij vindt het heerlijk, het contact met de mensen. Gastvrijheid en omkijken naar de medemens, het is zijn manier om Wijk bij Duurstede een beetje mooier te maken.

Let your heart guide you. “Het is een theezakjeswijsheid,”, glimlacht hij, “maar o zo waar!”. Het is de manier waarop Eugène in het leven staat. Hij volgt zijn hart, geeft om zijn medemens en kiest bewust voor de vrijheid van zelfstandig ondernemen.

Vrijheid

Jarenlang werkt hij in grote bedrijven, waar van alles ‘moet’, waar targets moeten worden behaald, waar omzet vaak het enige is wat telt. “Het leverde mij veel stress op”, herinnert hij zich. “Het is niet de manier waarop ik wil leven. Vrijheid is voor mij belangrijk. Mijn eigen tijd indelen, zelf prioriteiten stellen, en vooral tijd en aandacht hebben voor mijn klanten en collega’s.” In 2011 begint hij als zelfstandig ondernemer van een drogisterij in Vianen, in 2017 opent hij de deuren van de DA in Wijk bij Duurstede.

Pittige eerste jaren

Zakelijk gezien is de start moeilijk. Marktonderzoek had een rooskleurige omzetverwachting voorgespiegeld, maar daarbij was geen rekening gehouden met het feit dat de winkel twee jaar had leeggestaan. “Mensen moesten de DA weer herontdekken, de loop moest er weer in komen. Klanten gingen naar Utrecht of Zeist, of kochten online. De omzet viel de eerste twee jaar tegen, maar de huur- en loonkosten gingen natuurlijk gewoon door. Ik had immers wel medewerkers aangenomen en het pand gehuurd. Dat eerste jaar hield ik een nettowinst over van slechts 2000 euro.”

Met je hart

Inmiddels loopt de winkel bijzonder goed, en heeft hij geen zorgen meer over het financiële aspect. Een deel van de winst geeft hij aan goede doelen en sponsoracties zoals Met je hart, dat ouderen in staat stelt om eens per maand met elkaar uiteten te gaan. “Mooi initiatief, ik gun het de mensen. Ook korfbalvereniging Viking sponsoren we, evenals het Shantyfestival en de Oranjevereniging. En als er een bingo georganiseerd wordt, stellen we natuurlijk prijsjes ter beschikking.”

Luisterend oor

Hij is altijd in voor een praatje met zijn klanten en biedt graag een luisterend oor. “Het liefst behandel ik mensen zoals ik het zelf fijn vind om behandeld te worden”, vertelt hij. “Als mensen hun ei kwijt willen, ben ik er graag voor ze. Fijn als het iemand helpt of in elk geval rust brengt.” En dan, zichtbaar ontroerd: “Laatst nog sprak ik in de winkel een klant die terminaal ziek is. Het verhaal raakte mij. Naderhand ben ik naar boekhandel Pettinga gelopen en heb een mooi boekje voor deze klant gekocht.”

Vertrouwen

In zijn bedrijfsvoering zijn zakelijke en menselijke overwegingen in balans. Dat geldt ook voor zijn personeel: als werkgever voelt hij zich verantwoordelijk voor hun welzijn. Natuurlijk moeten ze van de omzet kunnen leven, maar er is geen druk of target. Iedereen werkt in vrijheid en zelfstandigheid, met vertrouwen als uitgangspunt. “Your true nature is trust”, citeert Eugène wederom een label van een theezakje.

Gastheer

Zijn gastvrijheid en medemenselijkheid heeft hij van nature. “Het is wie ik ben, denk ik”, zegt hij. “Bovendien hadden mijn ouders vroeger een restaurant en snackbar in Utrecht. Daar, en tijdens een cursus, heb ik geleerd wat gastheerschap is.”

Boycot

Hoe klein ook, Eugène vindt het belangrijk om een positieve bijdrage te leveren aan misstanden in de wereld. Zoals misdaden tegen de menselijkheid. “De situatie in Gaza is ronduit schandalig, mensonterend en wreed. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om producten die we uit Israël importeren, waaronder braces, te blijven verkopen, en heb besloten deze producten te boycotten. Het is mijn manier om toch wat invloed uit te oefenen en een signaal af te geven. Onze leverancier in Israël begreep het volkomen. Ook zij vindt de situatie in Gaza verschrikkelijk.”

Milieu

Waar mogelijk draagt hij graag een steentje bij aan het milieu. Zo is de voordeur in principe gesloten, draaien airco en verwarming uitsluitend als het echt nodig is, en vragen zijn medewerkers tegenwoordig aan klanten bewust ‘Gaat het zo mee?’ in plaats van ‘Wilt u een tasje?’.

Navulling

Gelukkig is van veel merken tegenwoordig navulling verkrijgbaar. “Van merken zoals Rituals en ons huismerk verkopen we navulzakken. Het biologische en organische Kayori – een geurvloeistof voor diffusers – tappen we in de winkel vanuit een fles met een inhoud van vijf liter.”

Assortimentskeuze

Ook bij de samenstelling van het assortiment houdt hij rekening met duurzaamheid. Het Wijkse filiaal is landelijk de bestverkopende DA met biologische Weleda-producten. Verder zijn de biologische merken DA by Erica en Yogi thee, en de plasticvrije producten Happysoaps, Zarqa en Uriage verkrijgbaar.

Energie

Het pand is inmiddels voorzien van zonnepanelen en Eugène zou graag samen met andere lokale ondernemers een gezamenlijk energiecontract willen afsluiten.

Over 25 jaar…

Waar hij over 25 staat? “Ik denk dat ik trots ben op mijn werk.”

Tekst en foto: Marijke Dekker