De lastigste leerlingen zijn het leukst - Floor Schouten en Marijn Arntz interviewen Philip Korff de Gidts

Datum: 15-04-2025
Schrijver: Floor Schouten en Marijn Arntz

Dit verhaal gaat over Philip Korff de Gidts. Philip werkte vroeger als economie docent op Revius Lyceum Wijk, hij heeft hier zo’n 40 jaar gewerkt en heeft veel mooie momenten meegemaakt. Op het Revius hadden ze vroeger muziektheater, alle leraren hielpen hier aan mee en hadden allemaal een taak. De ene deed de catering, de andere hielp bij het dansen en zo had iedereen zijn taak. Zo organiseerde ze een paar dagen lang hun eigen muziektheater. Philip hielp met de sponsoring, hij deed dit samen met een groep leerlingen. Met de sponsor ploeg zorgde ze ervoor dat er grote bedragen binnen kwamen waarmee ze décor en nog veel meer konden aanschaffen .

Zo konden ze zelfs een keer de top artiesten van de voorstelling laten komen met een helikopter omdat ze zoveel geld hadden in gezameld. Sommige leerlingen dachten van zichzelf dat ze bijvoorbeeld niet goed waren in het dansen of zingen, maar die ontdekte tijdens het muziektheater hun talenten. Dit was ook altijd het doel van Philip, naast lesgeven ook zoveel mogelijk ontdekken wat voor talenten zijn leerlingen hadden. Zo vind hij dus de lastigste leerlingen het leukst, de leerlingen die denken dat ze ergens niet goed in zijn maar uiteindelijk hun talenten ontdekken door het toch te proberen. Volgens Philip zijn vaak lastige leerlingen echte ondernemers, het zijn eigenlijk hele slimme leerlingen die geen zin hebben in school. Maar zodra je die leerlingen een taak geeft, zal je zien dat ze er eigenlijk heel goed in zijn.

Bij lerarenvergaderingen hoorde Philip vaak over sommige leerlingen dat hun inzet laag voor school was of dat ze alleen maar zaten te klooien tijdens de les. Op zo’n moment dacht Philip dan, gaat dit over het zelfde persoon want bij mij is het juist degene die andere helpt het uitwerken van iets omdat die al wist hoe het moest. Als je op school zit heb je school maar natuurlijk ook nog al je andere vaardigheden bij jezelf, zoals voetbal of zingen. Sommige leerlingen vinden school minder interessant en besteden hun tijd aan hun hobby’s en de dingen waar ze goed in zijn. De school ziet de leerling dan als iemand met een lage inzet maar in realiteit is de leerling gefocust op waar die goed in is. De leerlingen die zich wel goed focussen op school worden gezien als iemand met goede inzet maar tegelijkertijd zijn dat de leerlingen die minder goed zijn in bijvoorbeeld voetbal of hun hobby.

Philip vond het belangrijk om alle talenten te zien bij zijn leerlingen en zodra je die talenten waardeert, zal je zien dat de leerlingen meer hun best doen dan je denkt. Ouders kunnen ook hun kind zien als iemand met een lage inzet omdat ze bijvoorbeeld geen goede cijfers halen, maar als tiener is je vaardigheden en school combineren erg lastig alleen dat zien de mensen om je heen niet. Hoe meer negatieve dingen een kind hoort over hoe ze het doen, hoe minder inzet ze gaan tonen. Als je als kind je minder inzet in school toont betekent niet dat je niet je best doet. Het is iedereen hun eerste keer leven, dus fouten kan je maken op school met bijvoorbeeld je cijfers, zolang je maar blijft geloven in je zelf dat je het kan. Alles kan als je maar wilt en een vliegende kraai vangt altijd wat.